Projektek
Erasmus +
Beszámoló az Erasmus pályázatokról
Erasmus+ megnyert projektek:
2018-1-HU01-KA102-047165 Tiszakécskei szakközépiskolások szakmai gyakorlaton Olaszországban (megvalósított)
2019-1-HU01-KA102-060353 A tiszakécskei Kiss –Bálintosok szakmai tapasztalatszerzése Spanyolországban (megvalósított)
2020-1-HU01-KA102-078235 A tiszakécskei Kiss –Bálintosok szakmai tapasztalatszerzése Olaszországban (folyamatban)
Nyertes pályázat: Erasmus+ akkreditáció 2020-1-HU01-KA120-VET-093994, melynek keretén belül egyszerűsített formában nyújthatunk be pályázatokat 2021-2027 között.
2020-1-HU01-KA120-VET-093994 számú pályázat, amely magában foglal egy rövid távú tanári és egy 3 hetes diák mobilitást.
A projektek megvalósítása kiválóan sikerült. A mobilitás tapasztalataiból nemcsak a mobilitásban közvetlenül részt vett tanulók és kísérő tanárok profitáltak, hanem a többi munkatárs, a többi diák is, akik részt vettek a szervezésben, vagy meghallgatták a beszámolókat, eredményeket. A mobilitási projekt az egész iskola és a szülői közösség szemléletére is hatással volt, elősegítette az iskola és a szülők kapcsolatát, hatással volt a munkaadókra, külső gyakorlati programok összeállítására. Motivációként szolgált jobb tanulmányi eredmény eléréséhez egy ilyen mobilitáson való részvétel lehetősége a diákok számára.
Tanári beszámoló – Milánói szakmai gyakorlat
4 fő pincér, 4 fő eladó, 4 fő gépi forgácsoló és 3 fő hegesztő 2019. február 9.-2019. március 2.
Az Evolvo fogadószervezet 2019. február 11-én megtartotta számunkra a bemutatkozót, ismertették az Erasmus+ programról, Milánóról, a szakmai gyakorlatról és a kulturális programokról. A tanulók megkapták a dokumentumaikat és megtudták, hogy melyik tanuló csoportot melyik tutor és tanár fogja elkísérni a munkahelyre. Ezután kisebb csoportokra oszlottak és a kísérőikkel elmentek a munkahelyekre.
Az első nap ismerkedéssel, a közlekedés kitanulásával és városnézéssel telt. Felfedezték a szállásnak helyet adó Milano Novatese-t. Végzős diákjaink jól ismerték egymást kisiskola lévén. A nyelvi nehézségeket tanulóink jól kompenzálták az okos telefonok és az internet, google fordító adta lehetőségekkel.
A munkahelyek eloszlása a következőképpen történt:
XIER Gyapjas Ildikó, Tatár Regina pincér tanulók
JUBIN Dubecz Vivien, Egyedi Natália pincér tanulók
Cavalli e Nastri Festő-Hegedűs Bernadett, Kökény Virág, Gál Gábor György, Urbán Attila eladó tanulók
CRM Busa Dominik, Orbán Klaudia Terézia, Páli Bence hegesztő tanulók
Ferro Design Bagi Roland, Maczkó Balázs gépi forgácsoló tanulók
RV srl Kripner Miklós, Hangyási Gergő tanulók
PINCÉR TANULÓK:
Mindkét munkahely ázsiai jellegű étterem volt, az egyik a la carte, a másik pedig all you can eat típusú vendéglátó hely volt. Tanulóink feladatkörébe tartozott, az étterem előkészítése, asztalok terítése, evőeszközök felhelyezése, takarítás, lerámolás, kávékészítés és vendégfogadás. Értelemszerűen mindenki a nyelvtudásának és szakmai rátermettségének megfelelő feladatot kapott.
A napi programot mindenki a munkahelyének megfelelően alakította. Elutaztak a vonattal és metróval a munkahelyre, ott dolgoztak 10.30-tól 15 óráig. Délben volt egy ebédszünet, melyre hideg ételcsomagot a szállásról vittek. Délután munka végeztével visszautaztak a szállásra, ahol meetinget tartottunk, vacsoráztak. Minden nap megírták a munkanaplót.
Munka közben folyamatosan tanulták az angol és olasz szakkifejezéseket és volt, amikor ők tanították munkatársaiknak a magyar megfelelőt.
ELADÓ TANULÓK:
Tanulóink egy vintage üzletben dogozhattak, ahol a régi idők letűnt gyönyörű ruhái, táskái, kiegészítői és kisebb bútorok voltak kaphatók. A diákok a raktárban dolgoztak, ahol cipőket és kiegészítőket válogattak, ruhákat vállfáztak és csoportosítottak típus, szín, márka és anyag szerint. Mivel a gyakorlat egybe esett a divathéttel, így a diákokkal sajnos nem tudtak foglalkozni. A gyakorlatot az EVOLVOnál folytatták, ahol marketing tevékenységeket láttak el. Segítettek a közösségi oldalak fejlesztésében, előkészítették a nyitó és záró meetingeket, valamint az EVOLVO által szervezett eseményeken is részt kellett venniük, ahol folyamatosan asszisztáltak és az adott feladatokat végrehajtották.
Rugalmas időbeosztásban dolgoztak. Munka közben folyamatosan fejlesztették idegen nyelvtudásukat, valamint teljesen új ismeretekre tettek szert, mert teljesen új területeken dolgozhattak, de sikeresen helyt álltak.
HEGESZTŐ TANULÓK:
Egy kisebb cégnél a CRM-nél dolgoztak tanulóink. Megismerkedtek a robot hegesztő géppel, megtanították őket a programozásra is, hegesztettek AWI-val, valamint megtanították őket targoncázni is. Jó kapcsolat alakult ki a munkatársak és a diákok között. A tutor nagyon segítőkész volt mindenben, jól beszélt angolul, ha a diákok problémába ütköztek türelmesen meghallgatta őket és megértést tanúsított. Minden nap 10 órától 16 óráig dolgoztak diákjaink nagy munkakedvvel.
Munka után élményekkel és tapasztalatokkal gazdagabban, örömmel és jól eső fáradsággal tértek vissza tanulóink a szálláshelyre.
GÉPI FORGÁCSOLÓ TANULÓK:
- Kripner Miklós és Hangyási Gergő tanulók az RV srl cégnél töltötték gyakorlati idejüket. Elmondásuk alapján nagyon szerettek itt dolgozni, mert egy családias légkörben tölthették minden napjaikat. A cég lift alkatrészeket gyártott, s tanulóinknak megmutattak több CNC gépet, azok működését, programozását megmutatták nekik, valamint hagyták őket önállóan is dolgozni.
- Bagi Roland és Maczkó Balázs a Ferro Design cégnél dolgoztak, amely fémipari cég lévén mégsem gépi forgácsoló munkakörben dolgoztatta diákjainkat, hanem az építőiparban. Erről tájékoztattuk az EVOLVOT is, valamint megkérdeztük diákjainkat is, hogy nem –e akarnak munkahelyet váltani. Ők viszont megkedvelték a munkatársakat és sikeresen leküzdöttek minden akadályt. Elsősorban pedig fejlesztették olasz nyelvtudásukat, mert az építkezéseken dolgozó munkatársak nem beszéltek angolul.
Összességében elmondható, hogy a három hét zökkenőmentesen telt el, kialakultak a rutinok és mindenki élvezte a munkáját, a világváros adottságait, a nagyvárosi zajos életet és az olasz élet szépségeit.
Szakmai szocializációjuk során a tanulók fejleszthették érzelmi intelligenciájukat, befogadó képességüket és az elfogadást, alkalmazkodást. Megerősödött motivációjuk és az igényük az élethosszig tartó tanulásra mivel az elméleti és gyakorlati tudásukat, konkrét külföldi tapasztalatokkal gazdagíthatták. Látták a különbséget a külföldi és az itthoni munkahelyek között.
A tutorok figyelemmel kísérték és feljegyzést készítettek a tanulók hozzáállásáról és munkájáról a mobilitás alatt, akik a program végén írásban, egyenként értékelték őket.
Az értékelés 4 fő szempontja a következők voltak: 1.) aktivitás, vállalkozó szellem a gyakorlatok alatt, 2.) felelősségteljes munkavégzés 3.) kommunikációs hajlandóság, 4.) idegen nyelv használata.
Diákjaink olaszországi tartózkodásuk során nyitottabbak lettek a más népek kultúrája, étkezési szokásai, temperamentuma és munkamorálja iránt. Sokuknak ez volt az első olyan út, hogy egyáltalán külföldre utazhatott, valamint ilyen hosszú időt töltött távol a családjától. Ezután bátrabban és szívesebb utaznak. Megtanultak csapatban dolgozni és közös munkafolyamatban részt venni. Problémamegoldó képességük fejlődött, miközben szakmai szókincsük is bővült, szakmai tudásuk szilárdult.
Hazatérésük után a diákok szakmai gyakorlatát elfogadtattuk a gyakorlati helyekkel, szakmai tapasztalatuk elismerésre került és átvehették az Europassokat, amivel később nemzetközi tapasztalatukat igazolhatják.
Tanári beszámoló – Barcelonai szakmai gyakorlat
4 fő pincér, 7 fő eladó, 4 fő gépi forgácsoló és 5 fő hegesztő
- február 23.-2020. március 14
A Bamos fogadószervezet 2020. február 24-én megtartotta számunkra a bemutatkozót, ismertették az Erasmus+ programról, Barcelonáról, a szakmai gyakorlatról és a kulturális programokról. A tanulók megkapták a dokumentumaikat, és megtudták, hogy melyik tanulócsoportot ki, és mikor fogja elkísérni a munkahelyre. Ezután kisebb csoportokra oszlottak és a kísérőikkel elmentek a munkahelyekre.
Az első nap ismerkedéssel, a közlekedés kitanulásával és városnézéssel telt. Felfedezték a szállásnak helyet adó Barcelona Santa Coloma negyedét. Végzős diákjaink jól ismerték egymást kisiskola lévén. A nyelvi nehézségeket tanulóink jól kompenzálták az okos telefonok és az internet, google fordító adta lehetőségekkel.
A munkahelyek eloszlása a következőképpen történt:
Green monkey Molnár Anikó, Tóth Erzsébet Katalin tanulók
Forum Sport Sikala Virág Vanessza, Balog Nikolett, Nagy Csilla, Szabó Krisztina Szilvia tanulók
Tudanzas Tóth Hajnalka tanuló
Brugarol Jakab Vivien tanuló
Alex Alexis (Sensi Gourmet, Sensi Mezzanine, Paz19) Szűcs Viktória, Nagy Laura, Hegedűs Roland Csaba tanulók
Ruben Antonio Valenzuela Fekecs Péter, Alberti Dániel, Nagy Károly tanulók
MIDAS Kozma Péter, Fehér Erik, Lovas Kristóf tanulók
Jose Ocampos Gordillo Gál János tanuló
Asistencia post-venda Serveis Sáfrány Tamás, Tóth András tanulók
PINCÉR TANULÓK:
Mind a négy étterem az óvárosban volt, kisebb méretű tapas-és borbárok. Tanulóink feladatkörébe tartozott, az étterem előkészítése, asztalok terítése, evőeszközök felhelyezése, takarítás, lerámolás, kávékészítés és pultos feladatok. Értelemszerűen mindenki a nyelvtudásának és szakmai rátermettségének megfelelő feladatot kapott.
A napi programot mindenki a munkahelyének megfelelően alakította. Elutaztak a metróval a munkahelyre, ott dolgoztak 18 órától 22 óráig, a spanyolok életviteléhez igazodva.
Munka közben folyamatosan tanulták az angol és spanyol szakkifejezéseket és volt, amikor ők tanították munkatársaiknak a magyar megfelelőt.
ELADÓ TANULÓK:
Négy tanuló a Forum plázában dolgozott egy hatalmas sportboltban.
A diákok a raktárban és az eladótérben is dolgoztak, ahol cipőket és kiegészítőket válogattak, ruhákat vállfáztak és csoportosítottak típus, szín, márka és anyag szerint, és lopásgátlókat tettek a termékekbe.
Három tanuló a kereskedelmi és marketing vonalon dolgozott. Segítettek a közösségi oldalak fejlesztésében, szerkesztésében, rendezvényeket készítettek elő, dekorációt csináltak, adatokat kerestek a neten, valamint részt vettek a cégek által szervezett eseményeken, ahol folyamatosan asszisztáltak és az adott feladatokat végrehajtották.
Munka közben folyamatosan fejlesztették idegen nyelvtudásukat, valamint teljesen új ismeretekre tettek szert, mert teljesen új területeken dolgozhattak, de sikeresen helyt álltak.
HEGESZTŐ ÉS GÉPI FORGÁCSOLÓTANULÓK:
Több cégnél is dolgoztak tanulóink.
- Ruben Antonio Valenzuela vállalkozónál tanulóink betekintést nyerhettek egy vállalkozó mindennapjaiba. Sokrétű és változatos munkákat hajtottak végre pl: hegesztés, csiszolás, köszörülés. Részt vettek az anyagbeszerzés folyamatában. Jó kapcsolat alakult ki Ruben és a diákok között. A tutor nagyon segítőkész volt mindenben, ha a diákok problémába ütköztek türelmesen meghallgatta őket és megértést tanúsított. Munka után élményekkel és tapasztalatokkal gazdagabban, örömmel és jól eső fáradsággal tértek vissza tanulóink a szálláshelyre.
- MIDAS és Jose Ocampos cégek elsősorban az autóiparhoz köthetőek. A diákok remekül használhatták a fémiparban megszerzett tudásukat és műszaki ismereteiket. Lehetőség nyílt az egyéni fejlődésre, új ismeretek megszerzésére. Családias légkörben teltek a fiúk napjai, partnerként kezelték őket a munkahelyeken.
- Assistencia post-venda Serveis cég profilja elsősorban a műszaki területhez köthető, és nem kapcsolódott a hegesztő szakmához, viszont diákjaink remekül helyt álltak a háztartási gépek javításában. Erről tájékoztattuk az BAMOSt is, valamint megkérdeztük diákjainkat is, hogy nem –e akarnak munkahelyet váltani. Ők viszont megkedvelték a munkatársakat és sikeresen leküzdöttek minden akadályt. A BAMOS pedig a járványügyi helyzetre hivatkozva, nem tudott másik céggel szerződést kötni.
Összességében elmondható, hogy a három hét zökkenőmentesen telt el, kialakultak a rutinok és mindenki élvezte a munkáját, a világváros adottságait, a nagyvárosi zajos életet és a spanyol élet szépségeit.
Szakmai szocializációjuk során a tanulók fejleszthették érzelmi intelligenciájukat, befogadó képességüket és az elfogadást, alkalmazkodást. Megerősödött motivációjuk és az igényük az élethosszig tartó tanulásra, mivel az elméleti és gyakorlati tudásukat, konkrét külföldi tapasztalatokkal gazdagíthatták. Látták a különbséget a külföldi és az itthoni munkahelyek között.
A tutorok figyelemmel kísérték és feljegyzést készítettek a tanulók hozzáállásáról és munkájáról a mobilitás alatt, akik a program végén írásban, egyenként értékelték őket.
Az értékelés 4 fő szempontja a következők voltak: 1.) aktivitás, vállalkozó szellem a gyakorlatok alatt, 2.) felelősségteljes munkavégzés 3.) kommunikációs hajlandóság, 4.) idegen nyelv használata.
Diákjaink spanyolországi tartózkodásuk során nyitottabbak lettek a más népek kultúrája, étkezési szokásai, temperamentuma és munkamorálja iránt. Sokuknak ez volt az első olyan út, hogy egyáltalán külföldre utazhatott, valamint ilyen hosszú időt töltött távol a családjától. Sokaknak nagy élmény volt, hogy életükben először most utaztak repülőn, valamint látták a tengert. Megtanultak csapatban dolgozni és közös munkafolyamatban részt venni. Problémamegoldó képességük fejlődött, miközben szakmai szókincsük is bővült, szakmai tudásuk szilárdult.
Hazatérésük után a diákok szakmai gyakorlatát elfogadtattuk a gyakorlati helyekkel, szakmai tapasztalatuk elismerésre került és átvehették az Europassokat, amivel később nemzetközi tapasztalatukat igazolhatják.
Az egyetlen negatív része a mobilitásnak a korona vírus világjárvány volt. Meg kellett akadályoznunk, hogy kitörjön a pánik a tanulók és a szülők között. Minden este összejövetelt tartottunk, ahol az aktuális nemzetközi és hazai járványügyi helyzetről tájékoztattuk a gyermekeket, valamint telefonon folyamatos kapcsolatban álltunk a szülőkkel, az iskolával és e-mailben a Tempus Közalapítvánnyal és az ETEN-nel. A mobilitás időtartama is hatalmas szerencse volt, hogy még a határok lezárása előtt egészségesen hazaértünk.